woensdag, november 15, 2006

WEB SERVICES://Amazon: een virtuele virtuele winkel

Amazon.com is de grootste ‘virtuele’ winkel ter wereld. De laatst gemeten kwartaalomzet was USD 2.3 miljard. Wal-Mart is de grootste van de ‘echte’ retailers en zet per kwartaal USD 84 miljard om.

Het verschil geeft vooral aan dat er nog ruimte genoeg is voor Amazon om te groeien. Voorlopig bevestigen de cijfers dit: het jongste omzetgroeicijfer was 24%. Sterker nog, de afgelopen vier kwartalen is er zelfs sprake van versnelling.

Weinig bedrijven kunnen een dergelijke groei aan zonder de kwaliteit van de dienstverlening eronder te laten lijden. Denk aan uw plaatselijke kabelbedrijf. Amazon daarentegen kreeg het voor elkaar eerder deze maand te worden uitgeroepen tot de nummer 1 in ‘Customer Service’ door de Amerikaanse branchevereniging van detailhandelaren.

En dat betekent maar één ding: Amazon.com heeft een superieure infrastructuur. Zo superieur zelfs, dat het bedrijf ruimte ziet voor het aanbieden van diensten aan derden.

Heb je rekenkracht of opslagcapaciteit nodig voor je nieuwe internetbedrijf? Schakel Amazon in.
Wil je een webwinkel bouwen? Schakel Amazon in.
Heb je al een webwinkel maar wil je de distributie uitbesteden? Schakel Amazon in.

In financiële termen zou je kunnen zeggen dat er ‘leverage’ plaatsvindt op de bestaande infrastructuur – de meerkosten zijn verwaarloosbaar maar het levert wel inkomsten op. Een nieuwe, zij het kleine, inkomstenbron dus. Daarnaast kan Amazon op deze manier vrienden maken, want de concurrentie neemt toe. Zo ontstaat een ‘ecosysteem’ van bedrijven die samenwerken.

Maar er is nog een mogelijkheid. Amazon zou op een goed moment zijn infrastructuur (gegroepeerd onder de noemer Amazon Web Services) en diensten kunnen splitsen. Denk aan de NS, waar Pro Rail het netwerk beheert en de NS de diensten levert. Daardoor zou Amazon.com een virtuele virtuele winkel worden, die gebruikmaakt van de infrastructuur van Amazon Web Services.

maandag, november 13, 2006

WEB SERVICES://De strategie van Amazon.com

Op BusinessWeek Online een uitstekend artikel over de Web Services van Amazon.com.
Ik heb er al verschillende keren aandacht aan besteed. De markt lijkt skeptisch (beleggingstechnisch is dat vaak interessant) omdat voorlopig de omzetbijdrage verwaarloosbaar is, terwijl er wel kosten zijn. Bovendien leidt het de aandacht van het management af, zo gaat de redenering. Er is geduld nodig.
Overigens wordt ook vaak gesteld dat Amazon.com veel te duur is; het is een retailer net als Wal-Mart. Echter, Wal-Mart heeft momenteel bijna geen omzetgroei, Amazon levert double-digit. En bij die expansie zijn ze ook nog in staat te worden uitgeroepen tot '#1 in Customer Service'.

Het gaat om het beschikbaar stellen van rekenkracht, data-opslagcapaciteit, software-codes, maar ook om retaildiensten zoals het maken van een website en het verzorgen van de verzending (fulfillment). Lees verder het artikel. Hoe moet je deze web services nu zien?
  • Een potentiele nieuwe inkomstenbron.
  • Leverage op bestaande infrastructuur.
  • Een ecosysteem van partners creeren. In het artikel verschijnt de benaming 'army of allies', om gezamenlijk opkomende concurrentie het hoofd te bieden.
  • Je zou op een goed moment kunnen verdedigen dat Amazon moet splitsen, vergelijkbaar met 'structural separation' in de telecom (of bij de NS!): een netwerkbedrijf (wholesale-diensten) en een services-tak (retail). Het netwerkbedrijf heeft de infrastructuur (distributiecentra) en het servicesbedrijf heeft de website met alle toeters en bellen. Dan zou de aandacht van het management (zie boven) uiteindelijk toch nog goed besteed zijn! In het artikel is sprake van een 'digital dominant utility' (netwerk) en dat combineert mooi met de topklasse dienstverlening (zie bovengenoemde prijs). Overigens heb ik eerder gewezen op Nicholas Carrs's suggestie in deze richting (14 maart!).

donderdag, november 02, 2006

NET NEUTRALITY://No video congestion

An interesting read from Alexander Cameron on The Register.

Zakendoen op internet

Een verzameling artikelen over de wondere webwereld ofwel de weird wired world. Printen en thuis lezen.

1. It Pays to Have Pals in Silicon Valley. Onder deze titel schreef de New York Times over het netwerk van collega's die elkaar helpen bij het opzetten van een bedrijf. Ze zijn allemaal van PayPal (nu onderdeel van eBay) afkomstig. Ik tel er 13. Hun bedrijfjes: YouTube, LinkedIn, Yelp.

2. Start-Ups Hope Web Ad Boom Spreads Wealth. Dit was de kop in een Wall Street Journal artikel. Iedereen wil een graanje meepikken en een bedrijf starten gebaseerd op advertenties. Zelfs Kate Everett-Thorpe haalde geld binnen, ondanks kritisch commentaar: "In essence, it was nothing somebody else couldn't do...And she hadn't written a line of [computer] code.”

3. Web Numbers: What's Real? Essentieel voor het binnenhalen van reclamedollars is het trekken van bezoekers. Daarover zijn de grote marktonderzoekers (Nielsen//NetRatings, comScore, Alexa en HitWise) het nooit eens, zo schreef BusinessWeek Online.
De New York Times had een artikel waarin dit probleem gekoppeld wordt aan dat van click fraud. Nog altijd zijn grote adverteerders terughoudend reclamedollars toe te wijzen aan internetcampagnes, vanwege deze problemen. In de VS ging in 2005 slechts 4.7% van alle reclamegeld naar internet, terwijl de tijdsbesteding van de consument richting de 20% gaat. Eerst willen ze dat de statistieken (unique visitors, pageviews, time spent) betrouwbaar zijn en click fraud onder controle is.

4. Big Media Gets a Second Life. Ook in de BusinessWeek Online: een artikel over Second Life, een virtuele wereld. Hoe reele bedrijven actief zijn in deze virtuele wereld en hoe er echt geld verdiend wordt. Er wordt ontzettend veel over geschreven. Er zijn al bedrijven die louter op Second Life actief zijn en er echt geld verdienen.
De VS heeft besloten reele winst uit de virtuele wereld niet te belasten, maar Australie wil dat wel doen.

5. A business model VCs love. Op CNNMoney een paar wenken: zorg dat je een goed product hebt dat je blijft verbeteren, dat je premium producten kan upsellen en identificeer je mogelijke inkomstenbronnen. Sling Media, met zijn Sling Box, voldoet hieraan wat mij betreft. Dat geldt ook voor Brightcove. Dat bedrijf zit in de videowereld. En dat brengt de oude discussie naar voren: moet je in de contentbusiness zitten (want de ad business is hot, zie Google), of moet je de picks & shovels business zitten? Brightcove begon met dat laatste, maar wordt nu ook een soort YouTube.