maandag, november 13, 2006

WEB SERVICES://De strategie van Amazon.com

Op BusinessWeek Online een uitstekend artikel over de Web Services van Amazon.com.
Ik heb er al verschillende keren aandacht aan besteed. De markt lijkt skeptisch (beleggingstechnisch is dat vaak interessant) omdat voorlopig de omzetbijdrage verwaarloosbaar is, terwijl er wel kosten zijn. Bovendien leidt het de aandacht van het management af, zo gaat de redenering. Er is geduld nodig.
Overigens wordt ook vaak gesteld dat Amazon.com veel te duur is; het is een retailer net als Wal-Mart. Echter, Wal-Mart heeft momenteel bijna geen omzetgroei, Amazon levert double-digit. En bij die expansie zijn ze ook nog in staat te worden uitgeroepen tot '#1 in Customer Service'.

Het gaat om het beschikbaar stellen van rekenkracht, data-opslagcapaciteit, software-codes, maar ook om retaildiensten zoals het maken van een website en het verzorgen van de verzending (fulfillment). Lees verder het artikel. Hoe moet je deze web services nu zien?
  • Een potentiele nieuwe inkomstenbron.
  • Leverage op bestaande infrastructuur.
  • Een ecosysteem van partners creeren. In het artikel verschijnt de benaming 'army of allies', om gezamenlijk opkomende concurrentie het hoofd te bieden.
  • Je zou op een goed moment kunnen verdedigen dat Amazon moet splitsen, vergelijkbaar met 'structural separation' in de telecom (of bij de NS!): een netwerkbedrijf (wholesale-diensten) en een services-tak (retail). Het netwerkbedrijf heeft de infrastructuur (distributiecentra) en het servicesbedrijf heeft de website met alle toeters en bellen. Dan zou de aandacht van het management (zie boven) uiteindelijk toch nog goed besteed zijn! In het artikel is sprake van een 'digital dominant utility' (netwerk) en dat combineert mooi met de topklasse dienstverlening (zie bovengenoemde prijs). Overigens heb ik eerder gewezen op Nicholas Carrs's suggestie in deze richting (14 maart!).

1 opmerking:

Anoniem zei

wat ik zocht, bedankt