woensdag, november 15, 2006

WEB SERVICES://Amazon: een virtuele virtuele winkel

Amazon.com is de grootste ‘virtuele’ winkel ter wereld. De laatst gemeten kwartaalomzet was USD 2.3 miljard. Wal-Mart is de grootste van de ‘echte’ retailers en zet per kwartaal USD 84 miljard om.

Het verschil geeft vooral aan dat er nog ruimte genoeg is voor Amazon om te groeien. Voorlopig bevestigen de cijfers dit: het jongste omzetgroeicijfer was 24%. Sterker nog, de afgelopen vier kwartalen is er zelfs sprake van versnelling.

Weinig bedrijven kunnen een dergelijke groei aan zonder de kwaliteit van de dienstverlening eronder te laten lijden. Denk aan uw plaatselijke kabelbedrijf. Amazon daarentegen kreeg het voor elkaar eerder deze maand te worden uitgeroepen tot de nummer 1 in ‘Customer Service’ door de Amerikaanse branchevereniging van detailhandelaren.

En dat betekent maar één ding: Amazon.com heeft een superieure infrastructuur. Zo superieur zelfs, dat het bedrijf ruimte ziet voor het aanbieden van diensten aan derden.

Heb je rekenkracht of opslagcapaciteit nodig voor je nieuwe internetbedrijf? Schakel Amazon in.
Wil je een webwinkel bouwen? Schakel Amazon in.
Heb je al een webwinkel maar wil je de distributie uitbesteden? Schakel Amazon in.

In financiële termen zou je kunnen zeggen dat er ‘leverage’ plaatsvindt op de bestaande infrastructuur – de meerkosten zijn verwaarloosbaar maar het levert wel inkomsten op. Een nieuwe, zij het kleine, inkomstenbron dus. Daarnaast kan Amazon op deze manier vrienden maken, want de concurrentie neemt toe. Zo ontstaat een ‘ecosysteem’ van bedrijven die samenwerken.

Maar er is nog een mogelijkheid. Amazon zou op een goed moment zijn infrastructuur (gegroepeerd onder de noemer Amazon Web Services) en diensten kunnen splitsen. Denk aan de NS, waar Pro Rail het netwerk beheert en de NS de diensten levert. Daardoor zou Amazon.com een virtuele virtuele winkel worden, die gebruikmaakt van de infrastructuur van Amazon Web Services.

Geen opmerkingen: