donderdag, november 02, 2006

Zakendoen op internet

Een verzameling artikelen over de wondere webwereld ofwel de weird wired world. Printen en thuis lezen.

1. It Pays to Have Pals in Silicon Valley. Onder deze titel schreef de New York Times over het netwerk van collega's die elkaar helpen bij het opzetten van een bedrijf. Ze zijn allemaal van PayPal (nu onderdeel van eBay) afkomstig. Ik tel er 13. Hun bedrijfjes: YouTube, LinkedIn, Yelp.

2. Start-Ups Hope Web Ad Boom Spreads Wealth. Dit was de kop in een Wall Street Journal artikel. Iedereen wil een graanje meepikken en een bedrijf starten gebaseerd op advertenties. Zelfs Kate Everett-Thorpe haalde geld binnen, ondanks kritisch commentaar: "In essence, it was nothing somebody else couldn't do...And she hadn't written a line of [computer] code.”

3. Web Numbers: What's Real? Essentieel voor het binnenhalen van reclamedollars is het trekken van bezoekers. Daarover zijn de grote marktonderzoekers (Nielsen//NetRatings, comScore, Alexa en HitWise) het nooit eens, zo schreef BusinessWeek Online.
De New York Times had een artikel waarin dit probleem gekoppeld wordt aan dat van click fraud. Nog altijd zijn grote adverteerders terughoudend reclamedollars toe te wijzen aan internetcampagnes, vanwege deze problemen. In de VS ging in 2005 slechts 4.7% van alle reclamegeld naar internet, terwijl de tijdsbesteding van de consument richting de 20% gaat. Eerst willen ze dat de statistieken (unique visitors, pageviews, time spent) betrouwbaar zijn en click fraud onder controle is.

4. Big Media Gets a Second Life. Ook in de BusinessWeek Online: een artikel over Second Life, een virtuele wereld. Hoe reele bedrijven actief zijn in deze virtuele wereld en hoe er echt geld verdiend wordt. Er wordt ontzettend veel over geschreven. Er zijn al bedrijven die louter op Second Life actief zijn en er echt geld verdienen.
De VS heeft besloten reele winst uit de virtuele wereld niet te belasten, maar Australie wil dat wel doen.

5. A business model VCs love. Op CNNMoney een paar wenken: zorg dat je een goed product hebt dat je blijft verbeteren, dat je premium producten kan upsellen en identificeer je mogelijke inkomstenbronnen. Sling Media, met zijn Sling Box, voldoet hieraan wat mij betreft. Dat geldt ook voor Brightcove. Dat bedrijf zit in de videowereld. En dat brengt de oude discussie naar voren: moet je in de contentbusiness zitten (want de ad business is hot, zie Google), of moet je de picks & shovels business zitten? Brightcove begon met dat laatste, maar wordt nu ook een soort YouTube.

Geen opmerkingen: